Dit artikel onderzoekt de termen die gebruikt worden om de relatie te beschrijven tussen degenen die diensten beoordelen en in opdracht geven en degenen die de ontvanger van die services zijn. In het artikel worden met name de verschillende termen genoemd die in het Britse sociale werk zijn gebruikt, waaronder "cliënt", "klant", "consument", "servicegebruiker" en "ervaringsdeskundige", waarbij hun assumptieve werelden en de relaties die de termen suggereren en betekenen, worden benadrukt. Servicegebruiker (de populairste term op dit moment) wordt gemarkeerd en kritisch geanalyseerd en bleek steeds problematischer te zijn en niet in staat om de complexiteit van de relatie tussen de ontvanger en de ontvanger te beschrijven. Alternatieve termen worden besproken en nodig gevonden, terwijl een mogelijke weg vooruit wordt voorgesteld om de negatieve connotaties van een bepaalde term te voorkomen.
Auteurs: Hugh McLaughlin
Naam journaal: British Journal of Social Work, 39
Pagina's: 1101–1117
Jaar: 2009
DOI: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm155